lezte_nohama (2)

Na skalách i umělých stěnách můžete u spousty lezců, a to nejen začínajících, pozorovat tu stejnou chybu. Chybu, která vás ve finále stojí spousty energie navíc a brání v posunu k lezení těžkých cest. Mnoho lezců jednoduše nepoužívá nohy. Co s tím dělat?

lezte_nohama (1)

 

Nohy silnější rukou

Zakopaný pes je v tom, že mnoho především začínajících lezců si nechce připustit, že podrážka lezeček, byť i na malém skalním výstupu, udrží celou váhu lidského těla. Dokonce i na pouhé tření vás lezečky podrží, když si správně vyhrajete s rovnováhou těla. Výsledkem takové fatální nedůvěry je pak křečovité držení každého chytu a zbytečné vysilování rukou i v kolmých a položených cestách. Převislé cesty zatím nechme stranou, ale i tam je základem dobře stát na nohách.

lezte_nohama (4)
V převislých cestách vám dobře postavené nohy ušetří spoustu síly.

Podívejte se v zrcadle na vaše tělo. Pokud nejste zrovna kulturista, jež miluje benchpress, ale dřepy už tolik nemusí, pak uvidíte, že vaše nohy jsou mnohem větší než ruce. Tedy obsahují i více svalové hmoty, unesou větší váhu a v režimu práce vydrží delší dobu. Jednoznačně se tedy na skále vyplatí stát na nohách než viset na rukách.

portret_honza4Tip lezeckého instruktora: Klientům na kurzech vždy radím, aby si vyzkoušeli, kolik udělají v kuse shybů na hrazdě a kolik udělají dřepů. Výsledek je jednoznačný, shyby končí nevalně, ale dřepů uděláte nepočítaně. Takže vidíte, jaký dynamit máte v nohách. Byla by škoda ho na skále nepoužít.

 

Boulderujte!

Při samotném lezení na laně můžete nedostatek (ne)používání nohou odstranit jen částečně. Spíše méně než více. Základem je bouldering, tedy lezení do výšky seskoku. Začněte na položených hladkých kamenech a zkoušejte je, za stálého přidržování rukou a těžiště ke kameni, po špičkách vyjít. Postupně přidávejte na sklonu a jedině tak poznáte, že se na nohy opravdu můžete spolehnout. To vám pak pomůže, až budete viset na laně 10 metrů nad zemí a bude vás čekat obtížný krok s minimem stupů. Uvidíte, že ho překonáte s vynaložením mnohem menší síly než dříve.

Samozřejmě to není jen o tření, nezbytná je i schopnost umět na opravdu malých stupech, umět založit špičku do dírky, opřít o lištu a i na takovém malém výstupku udělat dřep. Schválně si dřepněte na jedné noze a zkuste se na ní také postavit. Váš lezecký pohyb by měl zkrátka vycházet z nohou, nikoliv z přítahů na rukách. Boulderujte na kolmých stěnkách a snažte se k postupu vpřed využívat malé stupy a ruce používat spíše k přidržení rovnováhy.

lezte_nohama (2)
Špičku zapřete kolmo ke skále. Bokem přiložená vám držet nebude.

Abyste získali správnou techniku nohou, vyvarujte se při vašich lezeckých začátcích zbytečně převislých cest. Bude vás to nutit do stádia, kdy visíte na rukách a nohy za vámi budou vlát jak prapory. Pokud se už v počátcích vaší lezecké kariéry naučíte správně používat nohy, budete to z toho v budoucnu výrazně těžit. Dolezete výš, těžší cesty a za vynaložení menší energie. To za to stojí ne?


nove_logo_mKaždoročně nám projde rukama několik lezeckých nováčků, kterým předáváme naše zkušenosti s individuálním přístupem a v malých skupinách. Spousta z nich se pak s námi, po absolvování základního kurzu na českých skalách, vydává do zahraničních oblastí jako Lago di Garda či Paklenica. Tam si to lezení teprve užijeme a progres začátečníků je obrovský.

lezte_nohama (5)
Lezení na lago di Garda. Jedním slovem: „Paráda!“