letadlo (1)

Přesně před 55 lety se na jesenických hřebenech odehrálo drama, které dokonale prověřilo připravenost, teprve nedávno vzniklé, horské záchranné služby. 27. února 1950, deset minut po šesté hodině ranní, nastupuje v Ostravě 27 cestujících do letadla ČSA typu Dakota. Pravidelná linka se čtyřčlennou posádkou má namířeno do Prahy. Tam už bohužel nedoletí. Jejich cestu ukončil po 20 minutách náraz do svahů Vysoké hole.

letadlo (1)
Trosky letadla OK-WDY na svazích Vysoké hole.

Nepříznivé počasí a silný nárazový vítr měl za následek odchýlení letounu od plánované trasy. Stanovená letová výška 1 350 metrů nemohla pro přelet více jak 1 400 metrů vysokého hřebene Jeseníků zákonitě stačit. Následovalo nevyhnutelné. Aeroplán ve sněhové bouři narazil do terénu a na místě zahynuli tři ze čtyř členů posádky. Stroj byl zcela zničený. Obě křídla se oddělila od trupu, který se po nárazu otočil podvozkem nahoru. Pro cestující nastal boj o holý život. Venku bylo v tu chvíli mrazivých osm stupňů pod nulou.

Hajný potkal dva může, kterak se brodí závějemi jen v saku a polobotkách.

O havárii letadla, která se odehrála dvě minuty po půl osmé ráno v tu chvíli ještě nikdo nevěděl a nemohla tak vypuknout klasická záchranná akce. Události se daly do pohybu až kolem půl deváté, kdy karlovský hajný Josef Vývoda, shodou okolností také člen HZS, potkal na své pravidelné obchůzce revíru dva může, kterak se brodí závějemi jen v saku a polobotkách. Přerývané vyprávění jednoho z trosečníků o pádu letadla připadlo hajnému spíše jakoby to přehnali s pitím na některé horské chatě. Trvalo dlouho, než jsem jim podařilo hajného přesvědčit, že skutečně havarovali.

letadlo (3)
Lyžaři u vraku letadla Dakota.

Od této chvíle se roztočila spirála záchranné akce, dosud největší pro jesenickou horskou službu. Hajný Vývoda tragédii ohlásil a Václav Myšák, tehdejší náčelník HZS, vyzval k pomoci vojenskou výsadkovou jednotku nacházející se tou dobou na Ovčárně na lyžařském kurzu. Kolem jedenácté hodiny bylo letadlo nalezeno a všichni přeživší byli za neuvěřitelně obtížných podmínek transportování k ošetření na Ovčárnu.

Katastrofa jen dokázala, jak je horská služba i v našich horách prospěšná a nezbytná.

Mezitím se na Ovčárnu dopravili na lyžích také tři lékaři, kteří věnovali raněným potřebnou péči. Všichni pasažéři se na provizorní ošetřovnu dostali kolem třinácté hodiny a dále pak byli transportování na saních tažených koňmi do nemocnic v Bruntále a Rýmařově. Sněhová vánice a závěje záchranářům práci zrovna neulehčovali a o to větší úctu si jejich výkon zaslouží.

letadlo (2)
Trosky na místě zůstaly ještě dlouho po nehodě.

Nutno zdůraznit, že jen díky včasnému a příkladnému zásahu horské služby, vojáků a lékařů se podařilo zachránit všechny krom třech členů posádky, kteří zemřeli už při samotném nárazu. Tato katastrofa jen dokázala, jak je horská služba i v našich horách prospěšná a nezbytná. Přejme jí však, aby nehod na horách bylo co nejméně.


horska_sluzbaHorská služba je prospěšná nejen když se dostanete do krizové situace, aktivně se také snaží problémům předcházet. Stará se o zimní tyčové značení, na stránkách zveřejňuje aktuální stav počasí ze svých stanic a vyhlašuje stupeň lavinového nebezpečí. Provozuje také mobilní aplikaci, kde si odesláním nouzové SMS zprávy můžete přivolat pomoc s přesnou lokalizací vašeho telefonu.