lavinovy_batoh (1)

Lavinové batohy se pomalu, ale jistě začínají prosazovat jako běžná součást vybavení pro pohyb ve volném terénu. Poměrně vysoká pořizovací cena je vyvážena 97% šancí na přežití laviny. A to už je pádný argument. Jedním dechem je však potřeba dodat, že lavinové batohy rozhodně nenahrazují základní lavinovou výbavu, tedy pípák, sondu a lopatu. Jsou jen více než užitečnou nadstavbou výše zmíněného.

lavinovy_batoh (1)

Vůbec první funkční model lavinového batohu byl představen firmou ABS – Airbag na zimním veletrhu ISPO v Mnichově v roce 1985. Od té doby prošly batohy dlouhým vývojem a také výrobců, nabízejících tuto převratnou lavinovou, každoročně přibývá.

 

Princip lavinového batohu

Všechny lavinové batohy mají stejný cíl – udržet osobu zasaženou lavinou na povrchu valící se masy sněhu. O to se postará airbag složený v horní části batohu, který se zatažením za rukojeť spouštěče, umístěného na ramenním popruhu během několika málo vteřin nafoukne do objemu 150 – 200 litrů. Tím se zvětší objem lidského těla přibližně 1,5 krát a člověk se tak stává největší částicí v lavině. K tomu nám fyzikální zákon o inverzní segregaci částic říká, že pokud se pohybuje více částic najednou, plavou ty největší na povrchu.

lavinovy_batoh (3)

 

Nafouknutí airbagu

K nafouknutí airbagu požívá většina výrobců tlakové láhve plněné suchým, stlačeným vzduchem (BCA, Snowpulse, Mammut) nebo směsí inertního dusíku a vzduchu (ABS). Aktivaci systému provede před stržením lavinou sám lyžař prudkým trhnutím za táhlo v ramenním popruhu. Tím dojde k uvolnění uzávěru tlakové nádoby a rozpínavé médium naplní airbag.

Výše zmíněné systémy mají ale i několik nevýhod. Například komplikované cestování letadlem nebo nemožnost opakovaného odpálení batohu. Tohle však chytře podchytila rakouská firma PIEPS když stlačený vzduch nahradila vysoce výkonným turbo ventilátorem a skladnou LiPol baterií umožňující 4 a více aktivací na jedno nabití. Více na odkaze zde.

lavinovy_batoh (4)

 

Statistiky hovoří za vše

Lavinové batohy už jsou v praxi užívány dost dlouho na to, abychom mohli relevantně vyjádřit, jaký konkrétní přínos pro člověka ve volném terénu mají. Výsledek výzkumu Institutu pro výzkum sněhu a lavin v Davosu je následující: z 262 evidovaných nehod zůstalo 97% lyžařů a snowboardistů nad povrchem laviny!

 

Přeprava letadlem

Pokud plánujete cestu za sněhem do vzdálenějších lokalit a nedisponujete zrovna systém JetForce od Piepsu, měli byste myslet na to, že přeprava tlakové láhve batohu může způsobit na letišti problém. Podle mezinárodně platných přepravních podmínek je nezbytné nahlásit dopravci přepravu tlakových lahví  alespoň 2 týdny předem.

lavinovy_batoh (5)

 

Pár rad pro majitele lavinových batohů

  • V autobuse nebo lanovce je třeba schovat a zajistit táhlo proti nechtěné aktivaci.
  • Nepřeceňujte schopnosti batohu, ani on neznamená jistotu. Například ve skalnatém terénu vám ani batoh nemusí pomoci.
  • Batoh pravidelně kontrolujte a před zimou si zkuste batoh aktivovat.
  • Zkontrolujte také složení a zabalení airbagu. Při špatném sbalení nemusí batoh fungovat správně.
  • Lavinový batoh musí být vždy pevně přitažen všemi popruhy – hrudní, bederní i nožní provlečený mezi nohami – aby ho z vás lavina nestrhla.

 

nove_logo_mChcete vidět jak funguje lavinový batoh na vlastní oči? Rádi byste si vyzkoušeli odpálení batohu na svých zádech? Vydejte se na náš lavinový kurz do Jeseníků a seznamte se s lavinovou problematikou komplexně, v malé skupině a s individuálním přístupem.