desatero_skialp (2)

Trend je zřejmý. Rok co rok hledá čím dál více lidí adrenalinovou zábavu ve volném terénu. Je to logické, lyžování jsme za pár dní přejedení a kde jinde najít zpestření než za hranicemi střediska? Méně logické už bohužel bývá chování osob, které se zimním terénem mají pramálo zkušeností. Níže uvedených deset pravidel by mohlo být alespoň malým odrazovým můstkem k vyšší bezpečnosti.

desatero_skialp (3)

 

1) Zdraví a fyzická kondice

Nikdy nepřeceňujte vaše schopnosti a raději si vždy ponechávejte dostatečnou rezervu. Nevíte, kdy přijde změna počasí k horšímu a vaše tělo bude potřebovat mnohem více energie. Pokud se pohybujete ve skupině, vždy přizpůsobte tempu nejslabšímu členu. Nezapomeňte, že i sjezd stojí síly!

 

2) Pečlivé plánování

To je neustálé omílaná poučka, která má své opodstatnění. Vždy musíte být seznámeni s terénem, aktuálními podmínkami, lavinovou situací a předpovědí počasí. To je minimum. Vhod přijdou také trasy nahrané GPS, v batohu by své místo měla mít mapa a buzola.

 

3) Lavinová předpověď

V dnešní době platí mezinárodní stupnice lavinového nebezpečí (1 – nejlepší, 5 – nejhorší), která je všeobecně srozumitelná každému. Zjištění aktuálně platného stupně z lavinové předpovědi by mělo být samozřejmé před každou túrou. Musíte však počítat i s tím, že lavinové riziko se může lokálně velmi lišit a ovlivněno může být i během túry větrem, slunečním zářením, táním apod.

desatero_skialp (2)

 

4) Kompletní vybavení

Existuje několik důležitých věcí, které by v batohu skialpinisty neměly chybět. V prvé řadě je to bezpečnostní lavinové vybavení – lavinový přístroj (umístěný na těle), sonda a lopata. Své místo ve výbavě má i bivakovací vak, lékárnička a nabitý mobilní telefon s čísly na horskou službu. Lavinový batoh s airbagem je plus, které zvyšuje šance na přežití.

 

5) Přestávky na doplnění energie

Člověk v zimě žízeň tolik nepociťuje. Životodárné tekutiny jsou však velmi důležité pro doplnění fyzických sil a udržení koncentrace mysli. Pravidelné přestávky na doplnění tekutin by neměly být opomíjeny. Dobré je také zakousnout něco energeticky vydatného – sušené ovoce, tyčinky.

 

6) Určení lavinového rizika

Vyhlášený lavinový stupeň je platný pro celé pohoří a lokálně se může, někdy i velmi výrazně, lišit. Proto je nezbytné ovládat metody určení lavinového rizika, které si můžete provést sami v terénu, na konkrétním svahu, který se chystáte sjíždět. Patří mezi ně např. kompresní test, klouzavý blok, Stop or Go apod.

desatero_skialp (1)

 

7) Odlehčovací rozestupy

Svým pohybem v terénu člověk zatěžuje sněhovou pokrývku. V případě překonání určité hranice zatížení může dojít k sesuvu laviny. Proto by se skupina v lavinovém terénu měla pohybovat s rozestupech: při výstupu 10 metrů, při sjezdu 30 metrů a některé velmi nebezpečné svahy sjíždět po jednom.

 

8) Vyhnout se pádům

Pády jsou hlavní příčinou zranění. Sjezd ve volném terénu by měl být kontrolovaný, se zvládnutou technikou jízdy. Pozor na trčící kořeny, skalní bloky, osamělé stromy. Používejte lyžařskou helmu, hlavu máte pouze jednu.

 

9) Malé skupiny

Menší skupina okolo 4 osob je v horách rychlejší, flexibilnější a disciplinovanější. Podstatné je také menší zatížení sněhové pokrývky s ohledem na případné laviny. Naopak ve velkých skupinách nic z toho neplatí, navíc se objevuje hecování a tendence podceňovat rizika. Pokud se pohybujete v horách sami, uvědomte si, že i malý problém, který by skupina jednoduše vyřešila, může mít fatální následky.

 

10) Respekt k přírodě

Během túry se chovejte tiše a nerušte svým chováním zvěř v okolí. Neodhazujte odpadky, respektujte chráněná území a zákazy vstupu. Buďte k přírodě pokorní a snažte se, aby zůstala krásná i pro další generace.


Čtěte také: